3:2 smoothiedieetti ja vesipaasto

30.1.2018

Moikka täältä ruudun takaa!♡
Taas pienen postaustauon jälkeen ajattelin tulla kertomaan tästä smoothiedieetistä, jota tällä viikolla suoritan.  Löysin aiemmin viime vuonna monia postauksia vesipaastoista ja mehupaastoista, ja ajattelin tänä vuonna sitten perehtyä enemmän tällaisiin erilaisiin dieetteihin.

Idea smoothiedieetistä lähti ihan siitä, että olen kiinnostunut muutamien päivien kestoisista nestepaastoista, mutta itse mehut ei vedä puoleensa (esim. kaupan mehuissa on kaikenlaisia lisäaineita ja itse tehdyt mehut taas vievät pidemmän päälle paljon rahaa ja aikaa).
Niimpä päätin kehitellä itse 5 päivän mittaisen dieetin, jossa ensimmäiset 3 päivää juodaan noin 4 kertaa päivässä smoothieita, ja loput 2 päivää ollaan vesipaastossa.

Kuinka tämä siis toimii? 

Aloitin valmistautumisen viikonloppuna, jolloin söin harvemmin ja kevyemmin, jotta laskeutuminen nestemäiseen ruokavalioon olisi helpompi heti maanantain koittaessa.
Maanantaina heti herättyäni punnitsin itseni vaa’alla, jonka jälkeen tein ensimmäisen smoothien. Annoksen koko on itselläni aikalailla se tasan 2dl.
Teen kerralla vain sen verran, mikä mahtuu mukiin, eli en tee koko päivän satsia yhdellä kertaa. Tällöin ei tule himoa siemailla smoothieta pitkin päivää pienimmänkin nälän koittaessa.

Mitä hyötyjä ja haittoja tästä dieetistä on?

Hyödyt, joita olen lukenut eri lähteistä ja omakohtaisia kokemuksia:

  • Aineenvaihdunta vilkastuu
  • On hyvä startti terveellisempiin valintoihin ja elämäntapoihin
  • Auttaa painonpudotuksessa
  • Auttaa pitämään herkuttelun kurissa
  • Ei turvota
  • Vatsalaukku pienenee, joten mahaan ei mahdu niin paljon ruokaa mitä ennen

Haittoja, joita olen huomannut näiden päivien aikana:

  • Nälän iskiessä hermot ovat tavallista kireämmällä ja pienetkin jutut saavat pinnan katkeamaan
  • Pienet vilunväreet ympäri kehoa pitkin päivää
  • Tarpeen tunne saada jotain pureskeltavaa suuhun
  • Väsymys iskee voimakkaampana iltaisin, joten nukkumaan menen jo kello 21 aikaan

Minkälainen smoothien pitää olla?

Smoothieen ei tule lisätä sokeria, suolaa tai sokeriliemessä säilytettäviä hedelmiä tai kasviksia. Laitan omaan annokseen vähän kaikkea ja sekaisin; on pinaattia, banaania, ananasta (tuore), kiiviä, appelsiinia, omenaa, gojimarjoja, pellavansiemenrouhetta, chia-siemeniä, auringonkukansiemeniä, inkivääriä, kurpitsansiemeniä, kaurahiutaleita, kookosrouhetta ja sitruunaa.
Teen erilaisia variaatioita näistä aineksista, eli johonkin annokseen laitan esimerkiksi enemmän banaania ja johonkin enemmän kiiviä. Nesteenä käytän ihan soijajuomaa. Toki vertailin eri soijajuomia, ja valitsin sen terveellisimmän ja neutraaleimman version.

Nämä ainekset sitten sekoitan sauvasekoittimella niin tasaiseksi, kuin saan, ja kaadan lasiin.
Juon päivässä 4 annosta; aamulla klo 10, iltapäivällä klo 14, alkuillasta klo 17.30 ja illalla ennen nukkumaan menoa noin klo 20.30. Annosten välissä juon runsaasti vettä, jota maustan esimerkiksi sitruunan ja limen viipaleilla.

Dieettiä on mennyt tähän saakka nyt noin puolitoista vuorokautta, ja keho alkaa tottumaan tähän nestemäiseen ruokaan paremmin. Nälkä ei tunnu enää niin inhottavalta, ja tulen erittäin kylläiseksi tuosta 2 desilitran kokoisesta annoksesta. Vaaka näytti tänään -300g ja aineenvaihdunta on tosiaan kiihtynyt valtavasti. Olo on tällä hetkellä todella hyvä, eikä turvotusta ole lähimaillakaan.

Huomenna olisi viimeinen päivä vielä smoothieita, mutta torstaina täytyykin sitten totutella pelkkään veden juontiin seuraavan 48 tunnin ajaksi. Vielä olen ainakin innoissani tästä koko hommasta, mutta katsotaan sitten torstaiaamuna, miten käy, kun ei saakkaan edes sitä soseutettua ruokaa, hah!

P.S. Mainittakoon vielä, että tällainen paasto on tarkoitettu perusterveelle henkilölle!
Eli jos on sairauksia tai muita terveyteen liittyviä asioita, joita tulisi ottaa huomioon, niin lupa terveydenhuoltoalan ammattilaiselta olisi hyvä kysyä.

Näillä eväillä tähän viikkoon! Josko tämä antaisi vauhtia terveellisiin elämäntapoihin, sillä oon aivan rakastunut näihin helppoihin ja terveellisiin smoothieihin♡
Jatkossakin aion pitää nämä välipalat arjessa mukana, se on varma!

Paastoterkuin, Janina

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *